Tiedote Viitasaaren ja Pihtiputaan vakituisille ja vapaa-ajan asukkaille

Viitasaaren kaupunki ja Pihtiputaan kunta ovat siirtäneet 1.1.2023 alkaen jätelain mukaiset palvelutehtävät kuntien omistaman jäteyhtiön eli Sammakkokangas Oy:n järjestettäväksi. Vuoden 2022 loppuun saakka tehtävä oli jaettuna sekä kunnille että yhtiölle. Jätelain tarkoittamana jätehuollon viranomaisena toimii Sydän-Suomen jätelautakunta.

Viitasaaren ja Pihtiputaan vakituiset ja vapaa-ajan asukkaat

Lajitteluasemapalvelut

Lajitteluasemapalveluihin tulee pieni tauko keväällä 2023.

L&T:n Viitasaaren ja Pihtiputaan jäteasemat ovat avoinna 31.3.2023 saakka (näillä asemilla ei ole tällöin vaarallisen jätteen vastaanottoa). Viitasaarella Sammakkokangas avaa asemapalvelut Vaarinvuoressa 15.5.2023 alkavalla viikolla. Pihtiputaan asemapalveluiden osalta aikataulu on avoin.

Sammakkokangas Oy järjestää vaarallisen jätteen mobiilikeräystä maalis-huhtikuussa Viitasaarella ja Pihtiputaalla. Tarkempaa tietoa keräyksestä osoitteessa: www.sammakkokangas.fi/ajankohtaista/viitasaari-ja-pihtipudas-vaarallisten-jatteiden-mobiilikerays-kevat-2023.html.

Sammakkokangas Oy järjestää myös remontti- ja suursiivousjätteille tempausluontoista keräystä huhti-toukokuussa. Tarkat ajat ja paikat ilmoitetaan maaliskuun aikana yhtiön kotisivuilla www.sammakkokangas.fi, paikallislehdissä sekä kuntien kotisivuilla.

Apteekit vastaanottavat lääkejätteitä normaalisti 1.1.2023 jälkeenkin. Tähän palveluun ei tule katkoa. Paristoja ja pieniä akkuja voi palauttaa useimmista kaupoista löytyviin palautuslaatikoihin. Sähkölaitteita myyvät liikkeet ovat velvollisia ottamaan vastaan rikkinäisiä laitteita.

Kehen ottaa yhteyttä jätehuoltoasioissa 1.1.2023 alkaen

Palvelutehtäviin (neuvonta, aluekeräyspisteet, laskutus) liittyvät yhteydenotot:

Jätehuollon palvelutehtävistä eli jätehuollon käytännön järjestelyistä vastaa 1.1.2023 alkaen Sammakkokangas Oy. Yhtiö hoitaa myös jätehuollon asiakaslaskutusta. Ainoana poikkeuksena ovat vakituisten ja vapaa-ajan kiinteistöjen omien jäteastioiden tyhjennykset, joista vastaa edelleen se yritys, jolta tyhjennys on tilattu.

• Sammakkokangas Oy asiakaspalvelu arkisin klo 9 – 15
  • info@sammakkokangas.fi
  • www.sammakkokangas.fi

Viranomaistoimintaan (laskutusperusteisiin, jätehuoltorekisteriin) liittyvät yhteydenotot:

Laskutusperusteisiin, jätehuoltorekisteriin (esim. talouden koko, kimppa-astiat, poikkeamiset) ja muuhun viranomaistoimintaan liittyvän tiedon ylläpito sekä päätöksenteko tapahtuu Sydän-Suomen jätelautakunnassa. Esimerkiksi lomakkeet ja kompostointi-ilmoitukset tulee jättää viranomaiselle.

• Sydän-Suomen jätelautakunta, PL 13, 43101 Saarijärvi
  • jatelautakunta@saarijarvi.fi