TIEDOTE, Muovipakkausten keräys aluekeräyspisteillä muuttuu

Voimassa olevan jätelain mukaisesti alueellinen pakkausjätteiden keräys on ensisijaisesti tuottajien vastuulla (Rinki Oy). Alueen jäteviranomainen (Sydän-Suomen jätelautakunta) linjaa missä laajuudessa Sammakkokangas täydentää tätä tuottajien alueellista keräystä. Muovipakkausten osalta on paikallisesti kirjattu, että Sammakkokangas ylläpitää niissä kunnissa muovipakkausten alueellista keräyspistettä, joista ei löydy tuottajien pistettä. Jatkossa tuottajataho Rinki Oy järjestää vähintään yhden muovipakkausten alueellisen keräyspisteen kaikissa Sammakkokankaan osakaskunnista. Jatkossa alueellisesta muovipakkausten keräyksestä kaikissa Sammakkokankaan osakaskunnista vastaa Rinki. Keräyssäiliöiden paikat muuttuvat tästä johtuen.

Sammakkokankaan toiminta puolestaan muuttuu taloyhtiöiden muovipakkausten keräyksen osalta, kun yhtiö alkaa hoitamaan muovipakkausten kiinteistökohtaista keräystä vähintään viiden asuinhuoneiston taloyhtiöissä 1.7.2023 alkaen.

Pisteet siirtvät seuraavasti:

• Kivijärvi, Peltokankaantie 109 --> Kivijärven Sale, Virastotie 1
  • Multia, Keskustie 31 --> Multian Sale, Keskustie 18
  • Petäjävesi, Rantatie 4 ja Museotie 1 --> Petäjäveden S-Market, Karikontie 2
  • Kinnula, Keskustie/ urheilukenttä --> Kinnulan Sale, Kauppatie 1
  • Uurainen, Kuukantie 6 --> Uurainen Sale, Virastotie 1
  • Karstula, Kukontie 2 --> Karstulan S-Market, Keskustie 2
  • Huom! Kannonkoskella ja Suolahdessa keräys jatkuu samoissa paikoissa. Keräyksen järjestäjä vain muuttuu.

Sammakkokankaan osakaskuntien alueelle tulee muutamia uusia muovipakkausten keräyspisteitä tuottajien järjestämänä. Keräyspistetiedot löydät täältä.

Lisätietoa tuottajien keräyksen osalta löytyy Ringin sivuilta: https://rinkiin.fi/