TIEDOTE; Asumisen jätehuolto vakituiset ja vapaa-ajan asukkaat

Petäjäveden kunta on liittynyt Sammakkokangas Oy:n osakkaaksi ja siirtää 1.1.2019 alkaen jätelain 646/2011 43 §:ssä määritellyt palvelutehtävät yhtiön hoidettavaksi. Jätelaissa määriteltynä (23§) jätehuoltoviranomaisena toimii 1.1.2019 alkaen Sydän-Suomen jätelautakunta.

Kiinteistön omistajien/ haltijoiden jäteastiapalveluihin liittyvät sopimukset jatkuvat ennallaan, joten jäteastioiden tyhjennyksiin ei tule muutoksia. Kiinteistön omistaja/ haltija tilaa toistaiseksi tyhjennykset haluamaltaan kuljetusyritykseltä sekä tekee kuljetuksia koskevat muutokset suoraan kuljetusyrityksen kanssa.

Sammakkokangas on kymmenen kunnan omistama jätehuoltopalveluita omistajilleen tuottava yritys, jolla ei ole yksityistä omistusta. Petäjäveden lisäksi muita yhtiön osakkaita ovat Äänekosken, Saarijärven ja Viitasaaren kaupungit sekä Pihtiputaan, Karstulan, Uuraisten, Kinnulan, Kannonkosken ja Kivijärven kunnat. Kaikki edellä mainitut kunnat ovat myös lautakunnan jäseniä. Yhtiön pääpaikkana toimii Sammakkokankaan jätekeskus Saarijärvellä. Sammakkokangas on ekovoimalaitosyhtiö Riikinvoima Oy:n osakas.

Petäjäveden alueella on edelleen voimassa kunnan 19.12.2006 vahvistamat jätehuoltomääräykset. Jätelautakunta yhtenäistää määräykset vuoden 2019 aikana. Petäjäveden vuoden 2019 jätteen käsittelymaksuja koskeva jätetaksa hyväksytään kuntarakennelautakunnassa tämän syksyn aikana. Sydän-Suomen jätelautakunta vahvistaa muulta osin jätetaksan vuoden 2019 alkupuolella.

Edellä kerrotun lisäksi vuonna 2019 Petäjäveden jätehuollossa tapahtuu seuraavat muutokset:

• Sammakkokangas vastaa asumisessa syntyvien jätteiden käsittelystä, jäteneuvonnasta ja jäteaseman ylläpidosta.
  • Vuoden 2019 aikana Petäjäveden kunnan alueelle perustetaan täydentäviä aluekeräyspisteitä. Näillä pisteillä lisätään mm. hyötyjätteiden kuten lasin, metallin, kartongin ja paperin kierrätysmahdollisuuksia.
  • Keväällä 2019 jaetaan joka kotitalouteen yhtiön asiakaslehti SammakkoNews, missä on ajankohtaista asiaa jätehuollosta.
  • Marraskuun 2018 lopussa jaetaan seinäkalenteri, jonka mukana saat lisätietoa jätehuollosta.
  • Jäteasema on 1.1.2019 alkaen avoinna maanantaisin ja perjantaisin kello 14 – 18.

Lisätietoa löydät yhtiön kotisivuilta osoitteesta www.sammakkokangas.fi ja jätelautakunnasta www.saarijarvi.fi/jatelautakunta.

Sammakkokangas Oy:n hallituksessa on edustaja jokaisesta yhtiön omistajakunnasta. Petäjäveden edustajana toimii Niina Koivula. Myös Sydän-Suomen jätelautakunnassa on edustaja jokaisesta kunnasta. Petäjäveden edustajan valinta on vireillä.

Olethan yhteydessä yhtiön asiakaspalveluun mikäli kiinteistön omistaja-/haltijatiedoissa on tapahtunut muutoksia tai tämä kirje saapui virheellisellä osoitteella. Kiitokset avusta jo etukäteen!

Hyvää syksyä!

Outi Ruuska, toimitusjohtaja                                                          Tomi Jylänki, Tekninen johtaja

Sammakkokangas Oy                                                                      Petäjäveden kunta

Sammakkokankaan asiakaspalvelu: 044 4685 502, info@sammakkokangas.fi