Lämmin biojäte jäätyy herkästi astiaan

Pakkaset aiheuttavat biojätteen tyhjennyksille haasteita. Jos biojäteastiaa ei ole tyhjennetty sovittuna tyhjennyspäivänä, voi syynä olla biojätteen jäätyminen astiaan.

Suomen sääolot ovat vaihtelevat ja niihin me emme pysty vaikuttamaan. Asiakkaiden tulee itse havainnoida tilannetta ja huolehtia siitä, että astia tai sen sisältö on jätekuljettajan tyhjennettävissä kelillä kuin kelillä.

Lämmin biojätepussi jäätyy helposti astian reunoille kiinni. Tätä voi ehkäistä jäähdyttämällä biopussia pari minuuttia ulkosalla ennen astiaan siirtämistä. Biojäteastian pohjalle on hyvä laittaa jäätymisen estämiseksi esim. sanomalehtipaperia tmv. kosteuden eristäjää. Jos biojäte on kosteaa, se lisää jäätymisen mahdollisuutta. Lisäeristys pohjalla ehkäisee biopussien jäätymistä pohjaan kiinni.

Jos jäte on jo jäätynyt astiaan, voi jätettä yrittää irrottaa esimerkiksi varovasti lapiolla. Toinen vaihtoehto on astian vieminen lämpöiseen sulamaan ennen tyhjennyskertaa ja siirtää astia tyhjennyspaikalle lähempänä tyhjennysajankohtaa.

Jäteastia tyhjennetään koneellisesti, eikä pohjalle tiivistetty jäte aina irtoa. Asiakkaan vastuulla on varmistaa, että astia on koneellisesti tyhjennettävissä kokonaisuudessaan. Astia rikkoutuu pakkasella helpommin, kun jäätynyttä jätettä yritetään ylimääräisesti kolautella tyhjennettäessä.

Jos jäte on jäätynyt astiaan, eikä sitä voi tyhjentää ollenkaan tai tyhjennys on onnistunut vain osittain, veloitetaan käynnistä normaali tyhjennyksen mukainen hinta.