Ajankohtaisia asioita

Vuosi 2015 on kääntynyt syksyyn, ja vaikka sää ei vielä enteile talven tuloa, haluamme muistuttaa muiden ajankohtaisten asioiden lisäksi myös talvikunnossapitoon liittyvistä asioista.

Alueemme jätelautakunta on laajentunut. Vuonna 2009 Saarijärven seudun jätelautakunta aloitti viiden kunnan (Saarijärvi, Karstula, Kannonkoski, Kivijärvi ja Kinnula) yhteisenä jätehuoltoviranomaisena. Nyt lautakuntaan mukaan tulevat myös Viitasaari, Pihtipudas ja Uurainen. Lautakunnan nimi muuttuu vuoden vaiheessa Sydän-Suomen Jätelautakunnaksi. Lautakunta vastaa jätehuollon viranomaistehtävistä, joita ovat mm. jätehuoltomääräyksistä päättäminen, jätetaksan vahvistaminen ja jätehuoltoon liittymisen seuranta. Jätelautakunnan alaisena viranhaltijana toimii vs. jätehuoltoasiamies Johanna Ahonen (johanna.ahonen@saarijarvi.fi, 050 390 3765)

Sammakkokangas Oy:n yhteistyökumppani Riikinvoima Oy rakennuttaa parhaillaan jätteen polttolaitosta Leppävirran Riikinnevalle. Laitoksen koekäytön on määrä alkaa kesällä 2016 ja täydellä teholla laitos aloittaa toimintansa joulukuussa 2016. Riikinvoimassa osakkaina ovat jäteyhtiöistä Sammakkokankaan lisäksi Jätekukko Oy, Puhas Oy, Ekokymppi, Keski-Savon jätehuolto, Ylä-Savon jätehuolto Oy, Savonlinnan seudun jätehuolto Oy ja Metsäsairila Oy. Kaikkiaan näiden jätehuoltoyhtiöiden alueella on 57 kuntaa ja asukkaita yhteensä 640 000.

Sammakkokangas Oy teetti yhteistyössä Mustankorkea Oy:n ja Jämsän jätehuollon kanssa sekajätteen koostumustutkimuksen. Tarkoituksena oli selvittää sekajätteen laatua ja arvioida sen perusteella asioita, joihin lajitteluneuvonnassa tulisi tulevaisuudessakin panostaa. Tutkimuksen mukaan esimerkiksi Sammakkokangas Oy:n alueella kerättävässä sekajätteessä on noin 28 % biojätettä. Määrä on suuri ja tämä kertoo siitä, että kiinteistökohtaisessa kompostoinnissa on kehitettävää. Mikäli sinulla on kysyttävää kompostoinnista, löydät ohjeita kompostoinnista esimerkiksi Sammakkokankaan nettisivuilta. Myös asiakaspalvelumme auttaa asiassa.

Talven kohta saapuessa haluamme muistuttaa, että kiinteistön haltijan tehtäviin kuuluu huolehtia lumitöistä jäteastian ympäriltä. Kiinteistön haltijan tulee varmistaa, että jäteastia on tyhjennettävissä, eli paikka hiekoitettu ja jäteastian ympäriltä lumet poistettu. Joulu- ja tammikuussa arkipäiville sattuu pyhäpäiviä, jolloin jäteastiatyhjennykset tulevat koko viikon ajan osin etuajassa ja osin muutaman päivän myöhässä.

Jäteasemien aukioloajat ovat poikkeukselliset joulu – helmikuussa. Karstulan asema on auki vain maanantaisin. Kannonkosken, Kivijärven, Kinnulan ja Pylkönmäen asemat ovat auki vain viikoilla 51, 2 ja 6. Asemat ovat auki jälleen normaalisti viikoittain alkaen viikosta 10/2016. Jätekeskuksen aukioloajat pysyvät samoina läpi vuoden (ma-ke ja pe klo 8 – 15:45 ja to 10 – 18).